Waarschuwingsborden & Naambordjes.
In een steenkolenmijn was een grote diversiteit aan borden, bijvoorbeeld borden met tekst erop voor te seinen, waarschuwingsborden maar ook bijvoorbeeld ondergrondse verkeersborden en naam borden.
In de zomer van 1958 zijn nieuwe ondergrondse verkeersborden in de loon hal van elk der 4 Staatsmijnen te bezichtigen geweest, dit, om het personeel kennis te laten nemen van deze nieuwe borden. Het betrof toen 6 borden die ontworpen waren door de Veiligheidsdienst op het Hoofdbureau, waarna ze in de 4 Staatsmijnen ingevoerd werden. 5 van deze borden waren in rood en wit en 1 bord was in blauw en wit. De rood-witte borden waren verbodsborden en het blauw-witte bord was een gebodsbord. De veiligheidsdienst had dus aan deze borden dezelfde betekenis toegekend als bij de verkeersborden op de openbare weg. De afbeeldingen op deze borden waren uitgevoerd in het zogenaamde "scotchlite", een licht weerkaatsend materiaal. Dit had het grote voordeel dat een bord in het schijnsel van een locomotieflamp al op een afstand van 200 meter te zien was. In het schijnsel van een petlamp bedroeg die afstand nog ongeveer 80 meter. Aangezien men zeer tevreden was over deze 6 nieuwe borden zouden in de jaren die volgden nog meer nieuwe borden volgen. Scrol naar beneden voor de vele waarschuwing- en verkeersborden die in ons bezit zijn.
( foto's niet kopiëren i.v.m. auteursrechten, Auteurswet 1912 )
⚒
Hier onder vindt u een overzicht van borden die gebruikt zijn in de Limburgse mijnbouw.
Hier onder vindt u een overzicht van borden die gebruikt zijn in buitenlandse mijnbouw.